Spel CMD-studenten helpt professionals in gesprek over de energietransitie
De transitie naar meer duurzaam wonen kan alleen worden verwezenlijkt als belangrijke stakeholders goed samenwerken, zoals gemeenten, warmtebedrijven en woningcorporaties. Het project Energie in de Wijk gaf studenten Communication and Multimedia Design (CMD) van Hogeschool Utrecht de opdracht: ontwikkel een spel dat helpt het ijs tussen deze stakeholders te breken. Met succes.
Maarten ter Huurne is onderzoeker bij het Lectoraat Duurzame Gemeenschappen en projectleider van Energie in de Wijk. Dit vierjarige project doet onderzoek naar hoe de energietransitie wordt vormgegeven door belangrijke stakeholders. Hoe gaan deze professionals met elkaar om, hoe regelen ze dingen met elkaar? Welke schuurmomenten ontstaan er en kan je daarin patronen ontdekken? Doel is de dialoog uiteindelijk optimaal te ondersteunen. “In dat kader besloten we deze praktijkopdracht uit te zetten bij CMD-studenten”, vertelt Maarten. “We vroegen hen een spel te ontwikkelen dat inzicht geeft in elkaars standpunten en belangen, zodat ze het goede gesprek beter kunnen voeren.”
Echte ijsbreker
Een van de studenten die met deze opdracht aan de slag ging, is Carsten Smits. “We hebben in onze eigen kring mensen gezocht uit de doelgroep, om te kunnen onderzoeken wat aanslaat en wat niet. Ook vroegen we naar de ervaringen van het lectoraat: welke eerdere oplossingen zagen zij in de praktijk goed werken en wat sloeg minder goed aan?” Het resultaat ziet er indrukwekkend uit: een groot spel, dat met vier tot acht spelers rond de tafel is te spelen. “Aan het begin krijg je de rol van een stakeholder toegewezen, bijvoorbeeld die van ambtenaar of van buurtvertegenwoordiger. Die rol hoeft dus niet overeen te komen met je echte rol. Het maakt het spel minder persoonlijk én laat je nadenken over argumenten vanuit een andere rol dan de jouwe”, legt Carsten uit. “Je moet situaties uitspelen, reflecteren op besluiten en er zijn groepsactiviteiten. Het is een echte ijsbreker waarmee je elkaar op een leuke manier beter leert kennen.”
Plezierig blijven
Om het spel te testen, speelden de studenten het met een groep professionals uit hun eigen netwerk. “Het was fijn te merken dat het plezierig bleef. Natuurlijk komen conflicterende belangen op tafel en willen mensen winnen, maar de toon bleef positief en constructief. Achteraf werd doorgepraat: hé, ik deed dit in de rol van ambtenaar maar jij bent écht een ambtenaar, hoe zou jij dit hebben opgepakt? Dat liet ons zien dat het werkt.” Ook de opdrachtgevers zijn tevreden. Maarten: “Wat ik heel goed vind, is dat je andere rollen kunt aannemen; als wethouder kun je het bijvoorbeeld ook spelen in de rol van corporatiehouder. Door die wisselende perspectieven krijg je meer begrip voor elkaars rol én blijft het spel interessant om te spelen.”
Werken in de driehoek
“In een lectoraat werk je veel in een driehoek met onderzoek, onderwijs en de beroepspraktijk. Die drie komen prachtig samen in dit spel. Als verbinder is dit project zeer geslaagd”, concludeert Maarten. Verschillende groepen CMD-studenten hebben in totaal drie spellen ontwikkeld. “Wij waren als opdrachtgever heel tevreden en ik ben blij met de opleiding CMD”, besluit Maarten. “Er komen mooie, concrete producten uit die meerwaarde hebben in de praktijk.”
Bij Communication & Multimedia Design leer je niet alleen ontwerpen wat mooi is, maar wat werkt. Jij onderzoekt wat gebruikers écht nodig hebben en vertaalt dat naar slimme, creatieve analoge & digitale oplossingen – van apps en posters tot interactieve installaties. Je combineert onderzoek, design en technologie om problemen op te lossen en nieuwe ervaringen te creëren die mensen raken. Zo word jij een ontwerper die impact maakt in een wereld vol verandering.
CMD jaar 4 – Afstuderen
In de eerste helft van jaar 4 begin je met de voorbereiding. Je brengt eerst je profiel in kaart. Wat heb je in de eerste drie jaar van je studie geleerd, welke keuzes heb je gemaakt en wat heeft je dat opgeleverd? Op grond daarvan ontwerp je je opdracht en ga je op zoek naar een organisatie waar je die opdracht kunt uitvoeren.
In de tweede helft van jaar 4 voer je de opdracht uit. Daarbij ben je in principe fulltime aanwezig bij de organisatie. Aan het eind lever je een digitaal dossier in en presenteer je jouw eindproduct tijdens een pop-up expo.
CMD jaar 4 – Minor
Je kunt een minor kiezen die door Hogeschool Utrecht is samengesteld. Je volgt dan een van tevoren uitgestippeld studietraject. Minors die goed passen bij Communication and Multimedia Design zijn bijvoorbeeld:
Maar je kunt ook zelf een minor samenstellen. Je legt dan een pakket studieactiviteiten voor aan de examencommissie en motiveert je keuze. Het is ook mogelijk om buiten Hogeschool Utrecht te ‘shoppen’ in binnen- en buitenland.
CMD jaar 3 – Specialisatie
De specialisatierichtingen (Brand Design, Digital Design, Immersive Design en AI Design) dekken duidelijk te onderscheiden delen van het werkveld af waardoor jij ook echt wat te kiezen hebt.
Je werkt in jouw specialisatierichting aan een portfolio dat jou onderscheidt van anderen en van studenten van andere CMD-opleidingen. Met dat portfolio laat jij zien waartoe je in staat bent en op welke manier jij relevant bent voor het werkveld.
De specialisatierichtingen werken alle vier volgens eenzelfde stramien (lengte van projecten, aard van de toetsing) waardoor kruisbestuiving eenvoudiger wordt, denk hier o.a. aan gezamenlijke projecten zoals hackathon, expo’s, etc. Waar het stramien zorgt voor organiseerbaarheid is de aard van iedere specialisatierichting het uitgangspunt voor jouw eigen inhoud, manier van werken en de connecties met het beroepenveld.
In de specialisatierichting Brand Design werken we samen aan het herkennen, begrijpen en toepassen van de principes achter effectieve visuele communicatie door organisaties via merken en campagnes.
Je werkt bewust en gericht met theorieën op het gebied van onder andere gestalt, semiotiek, visuele retorica, kleur en AI bij het ontwikkelen van je krachtige eigen ontwerpen. Je wordt aangemoedigd deze theorieën te integreren in maatschappelijke en ethische discussies over merken en campagnes, waardoor je bewustzijn groeit over de verantwoordelijkheid die bij het ontwerpen een rol speelt.
Je wordt gevraagd om je eigen creatieve voorkeuren te analyseren, te gebruiken en verder te ontwikkelen. Zo ontdek je waar je kracht ligt en welke plaats in het beroepenveld bij jou zou kunnen passen. De beroepspraktijk wordt nauw betrokken bij ons onderwijs, zodat je je eigen kennis, houding en gedrag kunt spiegelen aan de praktijk.
De methodes die worden aangereikt sluiten naadloos aan bij wat gebruikelijk is in de beroepspraktijk en bij de standaarden die daar gehanteerd worden.
Je werkt aan projecten die je de mogelijkheid geven om de basisprincipes te herkennen en jouw ontwerpen daarna iteratief verder te ontwikkelen op basis van feedback en voortschrijdend inzicht. De structuur van de projecten is afgestemd op de best practices uit de beroepspraktijk.
Uiteindelijk lever je beroepsproducten af die jouw persoonlijke stijl demonstreren en die aansluiten bij wat de beroepspraktijk nodig heeft.
Wil jij ontwerpen maken die écht gebruikt worden en die mensen helpen, raken of het leven makkelijker maken? In Digital Design duik je in de wereld waar creativiteit, technologie en impact samenkomen. Je leert niet alleen hoe je mooie interfaces maakt, maar vooral hoe je digitale oplossingen ontwerpt die aansluiten op wat gebruikers écht nodig hebben.
In Digital Design werk je zoals ontwerpers in het werkveld dat doen: met UX Research, UX Design, UI Design en co-creatie met echte stakeholders. Jij bent niet degene die verzint wat goed is voor iemand anders, je gaat actief onderzoeken, testen en samenwerken met de mensen voor wie je ontwerpt. Daardoor maak je werk dat betekenis heeft. Ontwerpen wordt zo geen solo-actie, maar een gedeelde verantwoordelijkheid.
Je krijgt een stevige basis met professionele tools, ecosystemen en methodes die ook in de industrie worden gebruikt. Denk aan UX-research technieken, UI-designprincipes, design systems en iteratieve testcycli. Maar er is ook veel ruimte voor jouw eigen stijl, visie en experiment. Je kiest zelf of je je verdiept in bijvoorbeeld Co-Design, Inclusive Design of Service Design, afhankelijk van wat jij belangrijk en interessant vindt.
In deze specialisatie ga je niet alleen leren wat goed ontwerp is, maar ook waarom dat zo is. Je onderzoekt de ethische kant van het vak: Wanneer is een ontwerp eerlijk? Wanneer sluit het mensen uit? Hoe zorg je dat je keuzes verantwoord zijn? Dat maakt jou niet alleen een betere ontwerper, maar ook iemand die het verschil kan maken in de digitale wereld.
Aan het einde van de specialisatie weet jij precies wat jouw unieke kwaliteiten zijn als CMD’er. Je hebt een eigen stijl ontwikkeld, een visie op het vak en de skills om die waar te maken. Je hebt ervaren hoe het is om echt met stakeholders te werken, en hoe krachtig design kan zijn wanneer het gedragen wordt door onderzoek, creativiteit en samenwerking.
Bij Digital Design leer je ontwerpen die ertoe doen en die laten zien wie jij bent als ontwerper.
In de specialisatierichting Immersive Design leer je verhaalgestuurde media ontwerpen, waarin het publiek wordt ondergedompeld in een fictieve wereld en een verhaal als het ware zelf beleeft.
Door immersieve technieken te combineren met de juiste technologieën en media, kan je de impact van een verhaal en de emotionele betrokkenheid daarbij vergroten. Op deze manier kun je een krachtige (communicatie)boodschap overbrengen. Dit kan met diverse media, waaronder audio, interactieve media, (openbare) omgevingen, film, virtual reality en augmented reality.
Tijdens de specialisatie bestudeer je praktische voorbeelden en verken je de achtergronden, theorieën, termen, technieken, strategieën, technologieën en trends op het gebied van Immersive Design. Je werkt hierbij grotendeels zelfsturend. In projectvorm pas je de opgedane kennis en vaardigheden toe en vergroot je deze, experimenteer je met toepassingsmogelijkheden en ontwerp en creëer je betekenisvolle immersive designs.
Omdat we regelmatig op excursie gaan, raden we alle studenten aan om een museumkaart aan te schaffen. De lijst met aanbevolen literatuur wordt bij aanvang van het semester verstrekt. Goed om te weten: veel termen, literatuur, verdiepende artikelen en andere bronnen zijn Engelstalig.
Deze specialisatierichting verkent de nieuwe manieren waarop je kan samenwerken met AI als een creatieve partner. Deze specialisatie gaat niet alleen over theorie; het gaat om doen. Benut de kracht van AI om producten en ontwerpen te verbeteren, werk samen met AI om nieuwe ideeën te ontwikkelen, stroomlijn jouw workflow met AI-gestuurde hulpmiddelen, en pak de ethische overwegingen van deze technologieën aan. Programmeren is niet nodig; focus op de grote ideeën en de krachtige hulpmiddelen die je gaat hanteren om de toekomst van CMD-vorm te geven.
Tijdens deze 20 weken ga je:
-Uitdagingen aangaan door tegen AI te ontwerpen, waarbij je zorgt dat ethische overwegingen, eerlijkheid en transparantie deze krachtige technologieën sturen
-De mogelijkheden van het ontwerpen voor AI verkennen door gebruik maken van data om gebruikerservaringen te verbeteren;
-Samenwerken met AI, door het te gebruiken als een creatieve partner;
-Ontwerpen door middel van AI, en ontdekken hoe het jouw workflow kan stroomlijnen en deuren kan openen naar innovatieve mogelijkheden;
Het eindwerk wordt geëxposeerd tijdens de “Trust the Process” expositie.
CMD jaar 3 – Praktijk Stage
Je leert hoe je als CMD-er werkzaamheden kan verrichten en ervaart waar jouw kwaliteiten en jouw ontwikkelpunten liggen.
Bekijk hier Timo zijn Praktijk Stageperiode bij Super Solid
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.