Pitch Perfect  


8 mei 2019 - Door: Annefleur Schut




‘Een goede voorbereiding is het halve werk’, ‘zorg voor een pakkende call-to-action’, ‘niet met je handen staan frunniken’… Al deze tips (een geromantiseerd woord voor dooddoeners) en honderd anderen hebben we inmiddels al retevaak voorbij horen komen. Dus toen we op de redactie besloten om een item te maken over de perfecte pitch wisten we: het is tijd om naar de expert toe te stappen.

Nathalie Mangelaars, beter bekend als de Pitch Queen van Nederland, is de organisator van het NK Pitchen en heeft inmiddels voor verscheidene grote bedrijven (hey Schiphol Airport, hallo daar Rabobank) mogen bijdragen aan het opleveren van de ultieme pitch. Tussen het pitchen door is ze bezig met het schrijven van haar eerste boek en maakt ze zich hard om pitchen in het onderwijs aan te stellen als vast onderdeel van het curriculum.

Lees hieronder do’s & don’ts om jouw pitch naar een hoger plan te tillen en onthoud: 10% van je winst kun je in een dikke envelop naar ons opsturen. You’re welcome.

  1. Bij velen wellicht bekend, maar onmisbaar in dit lijstje: weet voor wie je pitcht
    Presenteer je je start-up in Silicon Valley? Doe er dan vooral een schepje bovenop, anders kom je niet geloofwaardig over. Pitch je je concept in Nederland? Dan wordt juist de bescheidenheid in je boodschap gewaardeerd. Houd niet alleen rekening met wat jij wilt vertellen, maar ook met wat de ander wil horen. Weet je wat de persoon voor wie je pitcht triggert om naar jou te luisteren? Start daar dan je pitch mee.
  2. Voorkom ruis, bereid jezelf en je omgeving voor
    Bekijk van tevoren hoe de ruimte eruitziet waarin je gaat pitchen en pas deze eventueel aan jouw pitch aan. Zorg dat iedereen je goed kan zien en dat er bijvoorbeeld geen tafels in het stuk staan waar jij wilt lopen, dat de beamer werkt als je deze nodig hebt en je ruim van tevoren aanwezig bent. Kleine aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat jouw pitch een stuk soepeler verloopt en dat jij je ontspannen voelt zodat je zelfverzekerd je verhaal kunt doen.
  3. Voorkom containerbegrippen, cliché vakjargon en andere jeukwoorden
    Ontzorgen is niet eens een bestaand woord, efficiënt kent geen waarde als je er geen toelichting bij geeft en serieus Nederland, stop met mensen ‘in hun kracht te zetten.’ Alsjeblieft. Niemand wil dat nog langer horen.
  4. Interactie is een middel tot een doel. Don’t overdo it
    Gecreëerde interactie, bijvoorbeeld door een vraag te stellen tijdens je pitch of een confronterende foto te laten zien, is niet per se nodig. Er bestaan genoeg steengoede pitches zonder deze vorm van interactie. Wat uiteraard wel noodzakelijk is, is een connectie; je wilt dat mensen aangehaakt zijn. Dit hoeft niet met interactie bewerkstelligd te worden. Wanneer is het dan juist wel handig om in te zetten? Op het moment dat de aandacht voor je pitch enigszins verzwakt. Een anekdote of een actualiteit aanhalen kan de perfecte manier zijn om opnieuw de aandacht voor je verhaal te verhogen.
  5. Stop met praten voordat de ander is gestopt met luisteren
    Merk je halverwege je pitch dat je verhaal niet overkomt en dat de aandacht van je publiek verslapt? In sommige gevallen kun je dit het beste gewoon benoemen. Niet door luidkeels te schreeuwen dat ze even bij de les moeten blijven, maar bijvoorbeeld door te vragen naar hun mening. Het kan namelijk het geval zijn dat er verschillende belangen zijn binnen het bedrijf waar jij niets vanaf weet. Het hoeft dus niet aan jouw pitch te liggen dat mensen niet aanhaken. Rond je pitch af en stel ze een vraag, maar ga vooral niet nog vijf minuten doorpraten over je conceptvoorstel in de hoop de harten te warmen van een gaar stel mensen die na de eerste minuut al doorhadden dat jullie een mismatch zijn.

Kortom, er bestaat geen ‘one size fits all’-pitch die iedereen perfect zou kunnen toepassen op zijn of haar verhaal. Neem de tips van Nathalie dus in beraad en zorg er daarnaast voor dat je dicht bij jezelf blijft. Voor je het weet sta je voor de Dragons Den en heb je drie investeerders in de pocket. Good luck!