X=Festival: Hét kruispunt tussen de CMD’er en de professional 


8 april 2019 - Door: Dennis van Brouwershaven



Leestijd: 1 minuut

In aanloop naar de vijfde editie van het X=Festival vertelt Michiel Rovers, organisator van het X=Festival 2019, over de visie achter het festival, hoe het festival zijn start heeft gevonden en de verschillende thema’s van X=. 

Het X=Festival barstte in 2015 los naar aanleiding van South by Southwest, een mediafestival dat jaarlijks in Austin (Texas) plaatsvindt. De bezoekers van SxSW worden ondergedompeld in drie verschillende thema’s: muziek, interactieve media en film. Het docententeam van de opleiding Communication and Multimedia Design zag een overeenkomst tussen inhoud van het festival en de inhoud van de opleiding en werd geïnspireerd om een ‘lokale’ editie op te richten; er kwamen ook sprekers die bij SxSW hadden gesproken langs. Een focus van het festival in Utrecht is een kruispunt bieden tussen nieuwe CMD’ers en hun toekomstige werkveld. Dit zorgt voor een wederzijds voordeel; studenten krijgen te maken met de gevestigde orde en deze gevestigde orde krijgt weer contact met de nieuwe generatie CMD.

Volgens Michiel werd het op de eerste editie al duidelijk dat het festival iets blootlegde waar binnen CMD behoefte aan was. Sindsdien groeit het festival en is het verhuisd van de Wolff City bioscoop naar het Louis Hartlooper Complex. Het lijkt er ook op dat X= in 2020 naar een andere locatie zal moeten verhuizen door de groeiende CMD-bevolking.

Naast de nadruk op verbintenis kennen sommige edities van het X=Festival ook thema’s. Zo werd er in 2016 onder het thema Process-Progress gekeken naar en gesproken over het proces dat tot een product leidt, waar alle studenten ongetwijfeld hun frustraties over hebben. Dit jaar ligt het welbekende fenomeen falen centraal onder de naam Fail to the Future. Sprekers op het festival gaan het hebben over welke fouten ze in hun carrières hebben gemaakt en welke inzichten dit ze heeft gegeven. De bedoeling van X= 2019 was dat het een tweedaags festival zou worden in samenwerking met Creative Show-off. De eerste dag ging zoals nu ook het geval is in het LHC plaatsvinden en de tweede dag in TivoliVredenburg, maar door budgettaire beperkingen heeft de tweede dag het dit jaar niet gered. Dit past overigens goed bij het thema van X= in 2019.

Zal het festival falen als het een succes is of een succes zijn als het faalt?